فرهنگ کنایات داراب نامه طرسوسی(جلداول)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مهری یعقوبی
- استاد راهنما فاطمه کوپا علی ( پدرام ) میرزایی
- سال انتشار 1394
چکیده
کنایه یکی از شاخه های صور خیال در ادبیات شفاهی و مکتوب است ، لذا از دیرباز در پرداخت آثار ادبی و روایی مورد عنایت ادبا و نویسندگان قرار گرفته است ؛ به جز این در زبان محاوره و روزمره نیز میزان بهره گیری از این آرایه در خور توجه است ، زیرا کنایه هم به عنوان آرایه ای ادبی در آراستن کلام یاری رسان نویسندگان و گویندگان است و هم آن جا که زبان از بیان مستقیم مفاهیم ذهنی قاصر می ماند ، با کمک گرفتن از این آرایه ، مفاهیم مورد نظر خود را باز می نمایاند. و اما پژوهش حاضر بر آن بوده است تا با بررسی کتاب « داراب نامه طرسوسی (جلد اول ) » ضمن بیان مفاهیم کنایی مورد نظر مولف ، بسامد بهره گیری از این آرایه را در متن حاضر نشان دهد و میزان کلی انواع کنایه را از حیث دلالت مکنی به به مکنی عنه ( کنایه از صفت ، موصوف و مصدر ( فعل ) مشخص کند. برآیند نهایی پژوهش گویای این مهم است که نوع و میزان بهره گیری مولف از آرایه کنایه در متن بسیار مبتکرانه و با بسامد در خور توجهی بوده است ، به جز این ، میزان بسامد کنایه از مصدر ( فعل ) نسبت به دو گونه دیگر کنایه ( کنایه از صفت و موصوف ) بسیار بیشتر بوده است . بر این اساس، کتاب داراب نامه طرسوسی(جلد اول )، در مجموع دارای هشتصد و شصت و چهار کنایه است که از این تعداد، هفتصد و بیست و پنج کنایه، کنایه از مصدر (فعل)، شصت کنایه ، کنایه از موصوف ،و هفتاد و نه کنایه ، کنایه از صفت است
منابع مشابه
نقدی بر فرهنگ کنایات سخن
کنایه بیانی زیبا و هنرمندانه و غیر صریح از موضوعات مختلف است که شعرا و نویسندگان از آن به عنوان فنی لطیف در بیان مقاصد و مضامین خود استفاده میکنند.به دلیل استفاده گسترده شاعران و نویسندگان فارسی زبان از کنایات،جمع آوری و تحلیل و تفسیر آنها کاری ضروری و شایسته است.آقای حسن انوری و همکارانشان کوشیدهاند در کتابی با عنوان «فرهنگ کنایات سخن» این مهم را به انجام برسانند؛ در این مقاله، کتاب «فرهنگ ک...
متن کاملفرهنگ عامیانه در داراب نامه طرسوسی
ادبیات کلاسیک فارسی، سرشار از داستان های عامیانه است و این داستان ها منبع مهمی برای مطالعه و تحقیق در زمینه آداب و رسوم و فرهنگ مردم گذشته می باشد. یکی از زیباترین این داستان ها داراب نامه اثر ابوطاهر طرسوسی است. این اثر زیبا، مجموعه ای از عناصر فرهنگ مردم، بخصوص افسانه های مختلف در مورد مکان ها و موجودات و درختان شگفت انگیز و اسرارآمیز را در خود جای داده است. بیشتر افسانه های داراب نامه درباره...
15 صفحه اولفرهنگ نام در داراب نامه (اشخاص-جغرافیایی)
فرهنگ اعلام اشخاص و اماکن حاضر، دریچه ای است برای معرفی اثر داستانی داراب نامه ی طرسوسی، در قرن ششم ه .ق. این کتاب نمایانگر اوضاع اجتماعی، سیاسی و نحوه ی زندگی مردم و پهلوانان آن دوران است. داراب نامه شامل سه بخش است: بخش اول : بیان دلاوریهای، داراب بن اردشیر و پسرش داراب. بخش دوم : بیان ماجرای اسکندر، پسر داراب بن اردشیر. بخش سوم : بیان دلاوریهای بوران دخت، دختر داراب بن داراب و همسر اسکن...
15 صفحه اولعناصر فرهنگ عامّه در داراب نامه طرسوسی و داراب نامه بیغمی
ادبیّات عامّه ، گونه ای از ادبیّات است که عموماً به صورت شفاهی در میان تود? مردم شکل گرفته و به صورت سینه به سینه به نسل های بعد انتقال یافته است ، فرایندی که عموماً سال ها وگاهی قرن ها ، ادامه پیدا می کند . در بررسی دقیق بسیاری از آثار ادبیّات رسمی می توان تأثیرات مستقیم و یا غیر مستقیم ادب عامّه را بر آن ها دریافت. فرهنگ عامّه، پدیده ای اجتماعی، گویای ذوق و هنر، معرفت، خلق و خو، عادات و رسوم و بسیاری...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023